Share

Kezdő jógaoktatók gyakori hibái és elkerülésük

A jógaoktatói pályafutás során mindenki követ el hibákat – ez természetes része a tanulásnak. Azonban, ha megfelelő képzésen vettél részt, tanultál és felkészülsz az órádra, rengeteg időt és stresszt spórolhatsz meg. Ebben a cikkben végigvesszük azokat a gyakori hibákat, amelyeket a kezdő jógaoktatók elkövetnek, és konkrét tanácsokat adunk, hogyan kerülheted el őket. Célunk, hogy segítsünk magabiztosabbá válni az oktatásban, és élvezni a fejlődés minden pillanatát.

1. Az önbizalom hiánya vagy a túlzott magabiztosság

Az egyik legnagyobb kihívás, amivel a kezdő jógaoktatók szembesülnek, az önbizalom hiánya. Még ha alaposan fel is készültél, előfordulhat, hogy az első órákon elbizonytalanodsz. Ahhoz, hogy ezen a helyzeten gyorsan átlendülj, biztos tudással kell rendelkezned. A tanítványok érzik az oktató magabiztosságát vagy annak hiányát. Azt javasoljuk, hogy készülj fel minden órára részletes óratervvel, írd le magadnak a pontos kommunikációt, és olyan pózokat válassz, amit nemcsak szépen tudsz kivitelezni, hanem helyesen is tudsz instruálni és bemutatni. Instruálj sokat és hallgasd vissza magad. Különösen az elején, használd ki a mentorok, tapasztaltabb oktatók visszajelzéseit, hogy fejlődhess. Emlékeztesd magad: minden szakértő is egyszer kezdő volt.

2. Túl nagy elvárások a tanítványok felé

Sok kezdő oktató hajlamos túl magas elvárásokat támasztani a vendégeivel szemben, ami frusztrációhoz vezethet. Előfordulhat, hogy túl gyorsan akarnak haladni, vagy nem hagynak elég időt a résztvevőknek a pózok elsajátítására. Megoldás lehet az, hogy az adott csoport igényeihez igazodva tanítasz és differenciálsz. Ha egy haladó pózt tervezel, iktass be “fokozatokat”, ahol meg tudnak állni a gyakorlók. Így, aki biztonsággal végre tudja hajtani, azzal haladhatsz tovább. Amennyiben szükséges, ajánlj könnyítéseket. A türelem kulcsfontosságú, és ha megadod a tanítványaidnak a saját tempójukhoz illeszkedő fejlődési lehetőséget, sokkal motiváltabbak lesznek!

3. Nem figyelni a tanítványok testbeszédére

Egy jógaórán fontos, hogy ne csak a mozdulatokra, hanem a résztvevőkre is figyelj. Sokszor a kezdő oktatók annyira koncentrálnak az instrukciókra, hogy nem veszik észre, ha valakinek segítségre lenne szüksége. Fejleszd az empátiádat és az érzelmi intelligenciádat. Figyeld a tanítványaidat és ha úgy látod, hogy valaki küzd egy pózzal, finoman igazíts és ajánlj alternatívát. Egy apró figyelmesség sokat segíthet abban, hogy a tanítványok biztonságban érezzék magukat.

4. Elhanyagolni az utólagos visszajelzést

Az utólagos visszajelzés lehetőséget ad a tanulásra mind az oktatónak, mind a tanítványnak. Gyakori hiba, hogy a jógaóra végén nem kérünk visszajelzést, és így értékes tapasztalatoktól esünk el. Nyugodtan kérdezd meg a tanítványaidat, hogy hogyan érezték magukat, mi tetszett, és miben látnának változtatást. Ezek a visszajelzések nemcsak abban segítenek, hogy fejlődj, de kapcsolatot is építenek a vendégeiddel.

5. Fókuszálj a saját fejlődésedre is

Végül, de nem utolsósorban: ne feledkezz meg arról, hogy saját jóga-utadat is folytasd, gyakorolj, tanulj, vagyél részt jógaoktató képzéseken és fejlődj folyamatosan! Az igazán jó oktató az, aki maga is tanítvány marad, és új tapasztalatokat gyűjt. Ahogy fejlődsz, jobban megérted majd a hozzád fordulók szükségleteit, és minőségi oktatást tudsz nyújtani. Ahogy lépésről lépésre fejlődsz, egyre több örömöt találsz az oktatásban, és a tanítványaid is hálásak lesznek az odafigyelésért.

A jógaoktatás egy olyan utazás, amely testi és lelki fejlődést is nyújt az oktatónak és a tanítványnak egyaránt. Farkas Zsuzsi JógaMester példája is mutatja, hogy az elhivatott tanárok vezetésével a jóga útja új távlatokat nyithat meg. Ha szeretnél többet megtudni, próbáld ki Zsuzsi ingyenes jógaóráját, melyet online, a saját otthonodból végezhetsz el. További részleteket találsz a Hoppa Jóga oldalán.

Olvasd ezt is...